tisdag 2 juli 2013

LÄGG NED ARBETSFÖRMEDLINGEN

Om du hade ett företag och gjorde en marknadsundersökning vad folk tyckte om ditt företag och varumärke och hamnar på minus. Vad skulle du göra då? Därtill fortsätter det sjunka från hela minus 21 till minus 27. Det rör sig om en myndighet och det rör sig om det största tappet av alla myndigheter som mäts upp.

I näringslivet skulle skulle man sparkat VD:n för länge sedan och låtit styrelsen gå i sin helhet. Utvärderat vad som är den egentliga affärsidén eller startat om från början. Det hade inte hjälpt att byta namn. Men är man myndighet så harvar man på som ingenting har hänt.

LÄGG NED ARBETSFÖRMEDLINGEN! 

Istället skriver myndigheten en rapport med rubriken "”Stärkt förtroende för Arbetsförmedlingen”. Vafalls!? Synar man rapporten närmare så säger den att, de arbetssökande anger att det största problemet är förmedlingen inte har ”stöd eller hjälp att erbjuda”, arbetsgivarna listar i sin tur ”brister i servicen” och ”skickar sökande med fel kompetens” som de främsta anledningarna till deras låga tilltro.
Totalsågning av det som är deras primära uppgift!

Lägg ned. 

Att förmedla arbeten när det råder hög arbetslöshet är en tuff uppgift men även i andra tider så har Arbetsförmedlingen inte lyckats med att förmedla jobben. De kan helt enkelt inte matcha arbetssökande till de jobb som faktiskt finns på arbetsmarknaden i dag.

Det räcker inte med en marknadsföringskampanj, byta logga eller Generaldirektör. Bryt upp - gör om. Det borde till och med Anders Borg inse som är AF:s beskyddare.